Ahmad bin Muhammad bin Sa’eed narrated from the four men from al-Hasan bin Mahboob, Muhammad bin Ya’qoob al-Kulayni narrated from Ali bin Ibraheem bin Hashim from his father, Muhammad bin Imran narrated from Ahmad bin Muhammad bin Eessa from Ali bin Muhammad and others from Sahl bin Ziyad from al-Hasan bin Mahboob and Abdul Wahid bin Abdullah narrated from Abu Ali Ahmad bin Muhammad bin Abu Nashir from Ahmad bin Hilal from al-Hasan bin Mahboob from Amr bin Abul Miqdam from Jabir bin Yazeed al-Ju’fi that Abu Ja’far al-Baqir (s) had said:

“O Jabir, keep quiet until you see some signs that I will mention to you-if you remain alive until then: The first is the disagreement of the Abbasids. I do not think that you live until then but narrate this from me after my death. Other signs are a call from the Heaven, a cry comes from the direction of Damascus, one of the villages of Sham called al-Jabiya sinks, a part of the mosque of Damascus falls down, a group of the Turks apostates and then commotion in Rome. The Turks come and occupy the island whereas the Romans come to settle in ar-Ramla.

فتلك السنة يا جابر فيها اختلاف كثير في كل أرض من ناحية المغرب، فأول أرض تخرب أرض الشام، ثم يختلفون عند ذلك على ثلاث رايات: راية الأصهب، وراية الأبقع، وراية السفياني، فيلتقي السفياني بالأبقع فيقتتلون، فيقتله السفياني ومن تبعه، ثم يقتل الأصهب.

O Jabir, that year will be full of events everywhere from the direction of the west. The first country that will be ruined is Sham. Then people will disagree and divide into three armies; the army of the reddish one, the army of the spotted one and the army of as-Sufyani. As-Sufyani will fight the spotted one and he will kill him with his followers and then he will fight the reddish one and he will kill him.

ثم لا يكون له همة إلاّ الإقبال نحو العراق، ويمر جيشه بقرقيسياء، فيقتتلون بها، فيقتل بها من الجبارين مائة ألف، ويبعث السفياني جيشاً إلى الكوفة، وعدتهم سبعون ألفاً، فيصيبون من أهل الكوفة قتلاً وصلباً وسبياً، فبيناهم كذلك إذ أقبلت رايات من قبل خراسان وتطوي المنازل طياً حثيثاً، ومعهم نفر من أصحاب القائم.

Then he will move towards Iraq. He will pass by Qarqeesiya’.[1] A fight will break out. As-Sufyani will kill about one hundred thousands of the arrogants. Then he will send an army of seventy thousand warriors towards Kufa. They will kill, crucify and capture many of the people of Kufa. While they are doing so, an army will come from the direction of Khurasan. With this army there will be some companions of al-Qa’im.

ثم يخرج رجل من موالي أهل الكوفة في ضعفاء فيقتله أمير جيش السفياني بين الحيرة والكوفة، ويبعث السفياني بعثاً إلى المدينة فينفر المهدي منها إلى مكة، فيبلغ أمير جيش السفياني أن المهدي قد خرج إلى مكة، فيبعث جيشاً على أثره فلا يدركه حتى يدخل مكة خائفاً يترقب على سنة موسى بن عمران A.

A faithful man from Kufa with weak followers will revolt but he will be killed by the leader of as-Sufyani’s army between Kufa and Heera. As-Sufyani will send a troop to Medina. Al-Mahdi will flee from Medina to Mecca. The leader of the army will be informed that al-Mahdi has gone to Mecca so he will send a troop to follow after him but with no use. Al-Mahdi will enter Mecca frightfully and cautiously like Prophet Moses (s).

قال: فينـزل أمير جيش السفياني البيداء، فينادي مناد من السماء “يا بيداء أبيدي القوم” فيخسف بهم فلا يفلت منهم إلاّ ثلاثة نفر يحول الله وجوههم إلى أقفيتهم وهم من كلب، وفيهم نزلت هذه الآية

The army of as-Sufyani will stop in the desert. A caller from the Heaven will call out: “O desert, destroy these people!” The desert will sink with the army and none of them will escape death except three persons, whom Allah will turn their faces towards their backs. It is about them that this verse has been revealed, ‘O you who have been given the Book! believe that which We have revealed, verifying what you have, before We alter faces then turn them on their backs.’[2]

قال: والقائم يومئذ بمكة، قد أسند ظهره إلى البيت الحرام مستجيرا به، فينادي: يا أيها الناس إنا نستنصر الله، فمن أجابنا من الناس؟ فإنا أهل بيت نبيكم محمد، ونحن أولى الناس بالله وبمحمد 2، فمن حاجني في آدم فأنا أولى الناس بآدم، ومن حاجني في نوح فأنا أولى الناس بنوح، ومن حاجني في إبراهيم فأنا أولى الناس بإبراهيم، ومن حاجني في محمد 2 فأنا أولى الناس بمحمد 2، ومن حاجني في النبيين فأنا أولى الناس بالنبيين.

On that day al-Qa’im will be in Mecca leaning his back against the Kaaba. He will announce: “O people, we resort to Allah to make us succeed. Whoever of you wants to support us, let him join us. We are the progeny of your Prophet Muhammad (s). We are worthier of Allah and Muhammad than other people. Whoever argues with me about Adam, I am the worthiest of Adam. Whoever argues with me about Noah, I am the worthiest of Noah. Whoever argues with me about Abraham, I am the worthiest of Abraham. Whoever argues with me about Muhammad (s), I am the worthiest of Muhammad (s). Whoever argues with me about the prophets, I am the worthiest of the prophets.

أليس الله يقول في محكم كتابه؟ فأنا بقية من آدم وذخيرة من نوح، ومصطفى من إبراهيم، وصفوة من محمد صلى الله عليهم أجمعين. ألا فمن حاجني في كتاب الله فأنا أولى الناس بكتاب الله، ألا ومن حاجني في سنة رسول الله فأنا أولى الناس بسنة رسول الله 2.

Has Allah not said in his Book, ‘Surely Allah chose Adam and Noah and the descendants of Abraham and the descendants of Imran above the nations; offspring one of the other; and Allah is Hearing, Knowing?’[3] I am a remainder of Adam, a relic of Noah, elite of Abraham and a choice of Muhammad, peace be upon them all. Whoever argues with me about the Book of Allah, I am the worthiest of the book of Allah. Whoever argues with me about the Sunna of the messenger of Allah, I am the worthiest of the Sunna of the messenger of Allah.

فأنشد الله من سمع كلامي اليوم لما أبلغ الشاهد منكم الغائب، وأسألكم بحق الله، وحق رسوله 2 وبحقي، فإن لي عليكم حق القربى من رسول الله إلاّ أعنتمونا ومنعتمونا ممن يظلمنا، فقد أُخفنا وظُلمنا، وطردنا من ديارنا أبنائنا، وبُغي علينا، ودفعنا عن حقنا، وافترى أهل الباطل علينا، فالله الله فينا، لا تخذلونا، وانصرونا ينصركم الله تعالى.

I adjure everyone, who hears my speech today, to inform the absent of it. I ask you with the right of Allah, the right of His messenger and with my right, for I have a right of kinship to the messenger of Allah, to support us and to protect us from those, who have wronged us. We have been wronged, offended, expelled from our homes, separated from our families, deprived of our rights and our honor and virtues have been distorted by the evil people. For the sake of Allah, do not fail us. Support us that may Allah supports you!”

قال: فيجمع الله عليه أصحابه ثلاثمائة وثلاثة عشر رجلاً، ويجمعهم الله له على غير ميعاد قزعاً كقزع الخريف، وهي يا جابر الآية التي ذكرها الله في كتابهفيبايعونه بين الركن والمقام، ومعه عهد من رسول الله 2 قد توارثته الأبناء عن الآباء.

Allah will make his (al-Mahdi’s) three hundred and thirteen companions join him without any previous appointment. O Jabir, it is the verse that Allah has revealed in His Book, ‘Wherever you are, Allah will bring you all together; surely Allah has power over all things.’[4] People will pay homage to him between the corner (of the Kaaba) and the temple (of Abraham). With him there will be a covenant from the Prophet (s) that has been inherited by the descendants; one after the other.

والقائم، يا جابر، رجل من ولد الحسين يصلح الله له أمره في ليلة، فما أشكل على الناس من ذلك، يا جابر، فلا يشكلن عليهم ولادته من رسول الله 2 ووراثته العلماء عالماً بعد عالم، فإن أشكل هذا كله عليهم، فإن الصوت من السماء لا يشكل عليهم إذا نودي باسمه واسم أبيه وأمه.

O Jabir, al-Qa’im is one of al-Husayn’s descendants. Allah will make him succeed within a night.

O Jabir, if people doubt all that, let them not doubt his descending from the Prophet (s) and his inheriting knowledge from the ulama (the infallible imams) one after the other. If all these things become confusing to them, then the call that will come from the Heaven and will call out his name and his parents’ names certainly will not be confusing to them at all.”[5]

 


[1] a village near the Euphrates.

[2] Qur’an, 4:47.

[3] Qur’an, 3:33-34.

[4] Qur’an, 2:148.

[5] Irshad al-Mufeed p.359, al-Ghayba by at-Toossi p.441, I’lam al-Wara p.427, al-Khara’ij wel Jara’ih, vol.3 p.1156, Iqd ad-Durar p.49, Kashful Ghumma, vol.3 p.249, al-Fusool al-Muhimma p.301, Tafseer al-Burhan, vol.1 p.162, Biharul Anwar, vol.52 p.237, Mo’jam Ahadeeth al-Imam al-Mahdi, vol.5 p.20.